Lemnul in realizarea instrumentelor muzicale

www.strasnichandcrafted.ro
Tâmplării nu fac parte din acea categorie unde diploma se atârnă pe perete. În meseria de tâmplar totul se bazează pe moștenirea cunoștințelor și punerea lor în practică într-un mod personal. Cunoașterea lemnului este o artămoștenești și duci mai departe. Ca tâmplar trebuie  stăpânești lemnul, -l înțelegi-l lasi  devină totul - întru totul. De exemplu pentru construcția instrumentelor muzicale se folosesc următoarele specii de lemn: molidul, bradul, paltinul, fagul, carpanul, nucul, abanosul, palisandru.Molidul de rezonanță este materialul lemnos care propagă cel mai bine sunetul, având o conductibilitate mare în sensul fibrelor. Pentru ca molidul  corespundă cerințelor acustice, trebuie  îndeplinească următoarele condiții specifice, care încep chiar de la masivul în care s-a dezvoltat, și anume:
-masivul în care se dezvoltă molidul  fie des, uniform și regulat;
-altitudinea locului  fie cuprinsă între 800-1500 m;
- aibă climă uniformă;
- aibă sol umed, dar mai sărac decât cel obișnuit acestor categorii de specii;
Important:
-arborii doborâți pe o vreme cu temperatura de 276-278K pe zăpadă mare,nu pe ger, astfel prin căderese vor produce crăpături interne ale lemnului;
-vârstă  fie cuprinsă între 200-300 ani;
-inelele anuale  prezinte o mare regularitate;
-elasticitatea fibrelor  fie mare;
-structura simplă;
-zona lemnului târziu  fie cât se poate de constantă și  cuprindă maximum1/4-1/5 din lățimea inelului anual;
- fie ușor de despicat, perfect radial;
- nu prezinte defecte de structura, culoare, torsiune;
-culoare albă -aurie, sănătoasă, cu un luciu mătăsos;
Este contra indicat fasonarea materialului lemnos în timpul sezonului vegetativ, cât circulă seva, deoarece această depreciază în mare măsură calitățile sonore ale lemnului: pereții traheidelor și ai celulelor de parenchim se îmbibă cu seva, care pe lângă alte substanțe mai conțîn și rășînă.
Lemnul care se fasonează vara este mai puțîn sonor, este lemn greu și poate prezența chiar și pete albăstruiîn urma atacului unor ciuperci.
Prelucrarea lemnului în timpul verii duce la atacarea sa mai ușoară de către insecte xilofage. Recomandarea ar fi ca bușteanul de molid doborât  fie prelucrat în piese prefabricate până în luna mai( înainte de sosirea vânturilor calde de primăvară și a razelor solare puternice, fiindcă aceasta provoacă crăpături adâncideteriorând lemnul)
Bradul, ca lemn de rezonanță, pentru a fi corespunzător în construcția instrumentelor muzicale, trebuie  întrunească aceleași condiții  și molidul. Bradul este mai greu de finisat și prelucrat, și din această cauza este evitată folosirea lui.
Paltinul este specia de lemn care, cantitativ, reprezintă ponderea cea mai mare în lemn din construcția instrumentelor muzicale(spatele, eclisele, gâtul)
Paltinul are o culoare albă, raze medulare evidenteÎn construcția instrumentelor muzicale se apreciază paltinul ondulat. Paltinul se comportă bine sub acțiunea uneltelor, și ca atare, se lucrează și se lustruiește bine, nu se scamoseaza. Bine uscat este foarte sonor.Se crapă și se constrânge mai puțin decât celelalte specii foioase, dar nu rezistă la umezeală.
Carpenul este lemnul cu o structura deasăneputându-se distinge inelel anuale. Este unul dinspeciile de foioase tari care se dezvoltă frumos în climatul din țară noastră.
Datorită calităților saleînlocuiește cu succes lemnul de abanos,având însă inconvenientul  trebuie colorat în negru și  această culoare în urma întrebuințării se șterge.
Nucul, datorită culorii închise pe care o prezintă, este preferat pentru fabricarea tastierii, în general la instrumentele cu coarde de ciupit. Se lustruiește ușorpăstrându-și luciul și după ce instrumentul a fost multă vreme întrebuințat. Amintesc aici  una din calitățile lemnului de nuc este fibra uniformă.
Lemnul prezintă defecte, defecte ce pot fi puse în valoare în orice industrie dar nu în cea muzicală,de aceea lemnul folosit pentru realizarea instrumentelor trebuie  fie  lipsit de următoarele defecte:
--lemnul putred moale, de culoare galben-deschisă, uneori roșcată;
-putregai tare, de culoare run roșcată;
-lemn ce prezintă albăstrealăcare provine de la uscarea în proaste condiții a acestuia;
despicarea necorespunzătoarecând debitarea s-a făcut oblic față de inelele anuale, mai mult tangențial decât radial.
Colorarea naturală se face cu:
-șofran;
-gomguta și curcumă;
-lemn galben;
-santal;
-pământuri colorate;
Utilizarea lacurilor la finisarea instrumentelor muzicale are,pe lângă rol estetic și rol protector, o influență favorabilă asupra calității acustice a instrumentului.

Comentarii